ژنیکوماستی” بزرگی سینه در آقایان “ (Gynecomastia)

یزرگی سینه در مردان ، ژنیکوماستی،Gynecomastiaژنیکوماستی به بزرگی پستان در آقایان گفته می شود که ممکن است دردناک بوده و اغلب نامتقارن یا یکطرفه باشد. فیزیولوژی آن پیچیده بوده و علت آن مادرزادی یا اکتسابی می باشد.به رشد غیر طبیعی غدد پستانی بزرگ در مردان و در نتیجه بزرگ‌شدن پستان آن‌ها گفته می‌شود. وضعیت فیزیولوژیکی می‌تواند در نوزادان (به علت هورمون‌های زنانه از مادر)، در نوجوانی و در افراد مسن رخ‌دهد، در هر دو جوانی و در افراد مسن است وضعیت غیرطبیعی شُمارده می‌شود و مربوط به بیماری یا اختلالات متابولیک می‌باشد.
·         این بیماری اغلب به دلیل اختلال هورمونهای جنسی است ،هرچند میتواند ناشی از مصرف برخی داروها مانند داروهای آنتی آندروژن و دیگوکسین و شیمی درمانی برای سرطان و افزایش ترشح پرولاکتین باشد.
·         بیماری مزمن کبدی
·         مصرف هورمون‌های استروئیدی آنابولیک برای افزایش قدرت و حجم عضلاتقرارگیری در معرض هورمون‌های استروژنی
·         نارسایی کلیه و دیالیز
·         مصرف ماری‌جوانا یا حشیش
·         عوارض جانبی برخی از داروها (مانند کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، مترونیدازول، سایمتیدین.
·         کمبود هورمون مردانه تستوسترون
·         بیماری‌هایی معین تجویز کند،ازجمله: آزمایش هورمونی، سونوگرافی پستان، آزمایش کارکرد کبد و کلیه و ماموگرافی.
در صورتی که علت زمینه‌سازی یافت شود، درمان در جهت رفع این علت خواهد بود. پزشک همه داروهایی را که ممکن است باعث بزرگ شدن پستان در مردان شود، مورد توجه قرار دهد، و در صورتی که شما یکی از آنها را مصرف می‌کنید، تغییراتی در رژیم دارویی شما ایجاد کند. ژنیکوماستی در دوران بلوغ معمولا نیازی به درمان ندارد و خود به خود برطرف می‌شود.
آیا ژنیکوماستی خطر سرطان پستان را به همراه دارد؟
در بسیاری از مطالعات که در مورد مردان مبتلا به ژنیکوماستی انجام شده است در مقایسه با سایر مردان، افزایش خطر سرطان پستان مشاهده نشده است
 درمان:
·         در درجه اول شامل اطمینان بخشی درمورد بی خطر بودن بیماری است.مصرف دانازول در بعضی بیماران مؤثر است ولی عوارض آن قابل توجه است. قطع داروهای مربوطه یا کنترل بیماری زمینه ای نیز در صورت امکان، شرایط را بهبود میدهد. در بیمارانی که به فرم فیبروتیک مبدل شده باشند و یا علت قابل رفع نداشته باشند و از نظر زیبایی برای بیمار مهم باشد درمان جراحی انجام می شود.
·         برحسب شدت بزرگی پستان و میزان پوست اضافه که ایجاد شده است و همچنین قوام نسج پستان، درمان جراحی بصورت رزکسیون ساده یا همراه با ساکشن (توأم با اولتراسوند یا لیزر) یا ساکشن تنها انجام می شود.در مواردی که پستان خیلی بزرگ باشد احتمال نیاز به عمل جراحی مجدد (Revision) زیاد است.
·         یکی از روشهای جراحی لیپو ساکشن به روش معمولی و یا به روش لیزرلیپولیز میباشد که بیشتر برای افرادی مناسب است که چربی زیادی در سینه شان جمع شده وپوست محل  سفت بوده و سینه افتادگی ندارد.
·         در روش دیگر قسمتی از پوست در دور هاله یا خط زیر سینه بریده میشود و بافت سینه با جراحی برداشته میشود که بیشتر در مواردی که اکثریت بافت سینه غددی است انجام میشود.

·         این عملها در مرکز جراحی محدود یا بیمارستان با بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام میشود عمل ۲-۱ ساعت طول میکشد و بیمار پس از چند ساعت ترخیص میشود و جهت کاهش تورم در ناحیه عمل باید به مدت دو ماه گن مخصوص استفاده نماید. ورزش بالاتنه تا دو ماه مجاز نمیباشد . تورم و بیحسی ناحیه پس از چند هفته تا چند ماه برطرف میشود