laser scar removal

کیست های پستان

کیست های پستان کیست های پستان کیسه های پر از مایع در داخل پستان هستند. شما می توانید یک یا چند کیست پستان داشته باشید. آنها اغلب به شکل توده های گرد یا بیضی شکل با لبه های متمایز دیده می شوند .
کیست های پستان در زنان قبل از یائسگی در سنین 35 و 50 سال بسیار شایع هستند، اما ممکن است در هر سنی در زنان دیده شوند
کيستها جزء توده هاي شايع پستان و خوش خیم طبقه بندي مي شوند و ممكن است از اندازه هاي كوچك و ميكروسكوپي تا اندازه هاي بزرگ و قابل لمس وجود داشته باشند و اغلب آنها در طي دوره 28 روزه ماهانه دچار تغييراتي مي شوند.
اين توده ها در لمس، معمولاً متحرك و سفت هستند و حدود مشخصي دارند
در صورتي كه كيست شما با معاينه باليني يا سونوگرافي تشخيص داده شده باشد، اقدام تشخيصي و درماني بعدي تخليه مايع آن بوسيله سوزن است
زشكان با وارد كردن يك سوزن باريك در پستان (بدون تزريق ماده بي حس كننده) و كشيدن مايع داخل كيست با استفاده از يك سرنگ، باعث ناپديد شدن كيست مي شوند.
مايعي كه در كيست ها وجود دارد ممكن است زرد، سبز يا آبي تيره باشد. اگر مايعي كه از كيست خارج ميشود خون آلود باشد، اين مايع براي انجام آزمايشاتي به آزمايشگاه فرستاده خواهد شد
خانمهايي كه يك يا چند كيست را دارند، نسبت به بقيه خانمها در خطر بيشتري براي ابتلاء به سرطان پستان نيستند
درد پستان یا حساسیت به لمس در ناحیه ای از توده پستان.

افزایش اندازه توده پستان و حساسیت پستان درست قبل از قاعدگی.
کاهش اندازه توده پستان و کاهش علائم و نشانه ها بعد از قاعدگی
دلیل قطعی تشکیل کیست های پستان هنوز ناشناخته مانده است. برخی از شواهد نشان می دهد که استروژن اضافی در بدن شما، بافت پستان را تحریک کرده و می تواند نقش مهمی در ایجاد کیست های پستان ایفا کند

کیست های پستان
بیماری فیبروکیستیک پستان
فیبروکیستیک پستان به شکل فیبروز و کیست های بسیار ریز در پستان مشخص می شود که در بعضی مواقع احتمال افزایش و بزرگ شدن کیست ها وجود دارد، ولی در اغلب موارد اندازه آن ها بسیار ریز است.
این عارضه تغییر حالت خاص سینه است، ولی بیماری تلقی نمی شود، زیرا 80 درصد زنان در زمانی از عمر خود میزانی از این حالت را تجربه می کنند و نزدیک به عادت ماهانه دچار ورم و سنگینی و همچنین دردناک شدن پستان می شوند.
در حالت فیبروکیستیک، در نزدیکی زمان عادت ماهانه به دلیل بالا رفتن هورمون های زنانه در خون و حساس بودن نسج سینه به این هورمون ها، پستان دچار تورم و سنگینی می شود و به دنبال آن دردناک می شود.
بعد از شروع سیکل ماهانه به دلیل کاهش هورمون استروژن در خون، درد سینه ها به میزان زیادی برطرف می شود و فرد احساس راحتی می کند

فیبروکیستیک یک عارضه خوش خیم است و سرطانی نمی شود

شدت درد سینه ناشی از فیبروکیستیک در دوران عادت ماهانه متفاوت است که عواملی همچون مصرف مواد محرک کافئین دار از جمله کاکائو، نوشابه های گازدار و قهوه در رژیم غذایی و مواجه با استرس و اضطراب می تواند این درد را افزایش دهند.

در قدم اول برای درمان زنان مبتلا به فیبروکیستیک، به آن ها اطمینان داده می شود که مشکلی وجود ندارد و این یک عارضه عادی و قابل درمان است که این اطمینان بخشی تا حدودی، از استرس بیمار می کاهد.
اغلب کیست‌های پستان نباید دستکاری شوند و درمان جراحی در این بیماران معمولا نیاز نیست، مگر در مواردی که شدت درد بیمار زیاد باشد و پزشک مجبور شود قسمتی از ناحیه سینه را که فیبروکیستیک دردناک در آن قرار دارد خارج کند
در صورتی که بیمار برای کاهش درد نیاز به مصرف دارو داشته باشد، با تجویز ترکیبات ویتامین ای و روغن گل مغربی تا میزان زیادی می توان درد را کاهش داد و همزمان به بیمار توصیه می شود که رژیم غذایی ذکر شده را رعایت کند.
در مواردی که شدت درد زیاد باشد، از درمان های دارویی دیگر مانند تاموکسیفن و دانازول استفاده می شود
کیست‌هایی که بیش از دو بار تخلیه شده اند و به فاصله کوتاهی عود کرده‌اند، معمولا نیاز به جراحی دارند.
خوشبختانه کیست‌ها، زمینه‌ساز سرطان نیستند و این تصور که جراحی ضایعه های پستانی ممکن است در آینده به بدخیمی و سرطان پستان منجر شود، اشتباه است
ممكن است براي درد، مصرف اسپيرونولاكتون و ويتامين ب 6 يا يد توصيه شود.
ممكن است مصرف يك داروي ادرارآور (ديورتيك ) به مدت 10-7 روز قبل از عادت ماهانه براي بعضي از بيماران كمك كننده باشد.
شواهدي وجود دارد مبني بر اين كه ويتامين ـ اي ممكن است مفيد باشد.
محدوديتي براي فعالیت  وجود ندارد. اما بايد از فعاليت هايي كه ممكن است باعث وارد آمدن آسيب به پستان ها شوند خودداري گردد.
از نوشيدني هايي كه حاوي كافئين هستند (قهوه ، چاي ، و برخي نوشيدني هاي ديگر) پرهيز كنيد.
از خوردن غذاهاي چرب و سرخ كردني خودداري كنيد. نمك رژيم غذايي نيز بايد كم شود…